Om Läroverksfejden

Idag fick jag reda på att alla läroverken som ingår i Läroverksfejden, dvs. Norra Real, Kungsholmen, Östra Real och Södra Latin - såklart! - har utsett tre kandidater per skola som skulle tävla i Jeopardy på Norra Real idag. Många från min skola gick dit som supporters och däribland jag och åh, så många från andra skolor. Stämmningen var på topp, alla hejade på sin skolan och buade ut de andras och efter en mycket dramatisk final knep Södra Latin vinsten. Första deltävlingen avklarad och vi är ett steg närmare att få reda på vilket läroverk som egentligen är det bästa.

Det jag reflekterade över såhär i efterhand är att jag som just nu studerar socialpsykologi inte kan hjälpa att notera att det krävs en tävling, en händelse, för att skolan ska enas, binda samman gruppen, och ha styrkan att gå emot de andra. Att folkmassan som Södra Latin vanligtvis är plötslig blev en enad grupp. Varför är det egentligen nödvändigt att konkurrens måste finnas för att det ska kunna ske? Kan inte skolan bara vara som vanligt med elever vandrar omkring i korridorerna, med sina böcker och pennskrin, och ändå ha den där starka gemenskapen? Jag tror inte att det är möjligt för då har alla olika mål, motiv och ambitioner men om allas mål plötsligt enas till ett (att vinna över de andra skolorna) blir också folkmassan en starkt sammanhållen grupp.
   Det här känns kanske såhär på torsdagseftermiddagen som en onödigt djup tanke men jag kan inte hjälpas att fascineras av den. Vad tycker och tror ni om det jag sagt? Går det att ena skolan/gruppen utan konkurrens?

Provet gick för övrigt ganska okej - tror jag - men det var lite svårt emellanåt och den fria texten vi skulle skriva blev ju sannerligen... intressant. Och ni kanske undrar hur studentskivan var? Den var jätterolig men det var inte lika roligt att bara sova fem timmar i natt. Trots det mår jag faktiskt oförskämt bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0