Om oetisk retouchering

Ja, det har ju skrivits mycket om retouchering av foton på senare tid. Det har handlat om det oetiska i att retouchera människor, mestadels kvinnor, på reklampelare till den grad att de ser ut som omänskliga plastdockor och sedan låtsas som om människan i fråga vore född så. Det oetiska ligger i att bilden av idealkvinnan förvrängs och pressen på hur man ska se ut ökar i takt med att unga flickor insjuknar i anorexia.
   Jag ska inte ta upp så mycket av den här debatten just nu men jag tänkte visa hur lätt det är att förändra sitt utseende. Bilderna nedan är lite hafsigt gjorda så ni får inte döma mig alltför hårt. Det jag ville visa var bara hur mycket jag, som inte jobbar som retoucherare, kan ändra med hjälp av photoshop. Bilderna är också väldigt överdrivet retoucherade men det är också bara för att illustrera hur mycket man faktiskt kan ändra. Se och bli... förskräckta?

Före (jag på bilden):



Efter:




Den här är speciellt slarvig och ännu mer extrem. Måste också tillägga att den här bilden retoucherade jag för över ett år sedan medan den ovan är bara typ en månad gammal. Ni kan därmed också se att jag uppenbarligen blivit bättre med tiden och tänk då på dem som jobbar med detta - hur bra lär inte de förändra folk i efter år i branchen?
   Fotot är på salig mor min som jag hoppas godkänner att jag lägger upp den här bilden som hon alltid hävdar är hemsk. Jag tycker hon är vacker på den även om hennes blick är på en annan planet. Oavsett; före:



Efter:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0