Diabildvisning ♥

Igår fick mina kära föräldrar något slags infall och begav sig av nedåt till vårt källarförråd





Och kom tillbaka upp med en hel drös med diabilder, en stor projektor och en jättestor projektorduk som pappa införskaffat någon gång för länge sedan. Efter mycket pill fick vi upp duken och...



...sovrummet blev en biosalong! Någon gång i den vevan kom också mormor över med massa diabilder från en koffert i hennes källare (så nu blev det jättemånga bilder) och bildspelet påbörjades. Tyvärr hade mekanismen i apparaten hakat upp sig så att den bläddrade igenom bilderna jättefort och varje bild syntes i ungefär en halv sekund. Vi löste problemet med att manuellt mata in en bild i taget; lite mer tidskrävande men det fungerade bra. Många bilder var sjukt fina och det blev många skratt åt konstiga kläder/frisyrer/mustacher samt många berättelser om svunna tider. Tyvärr är det väldigt knepigt att fota av bilderna men jag försökte och nedan återfinns några av dem.



En bild på pappa och hans kompis från när de var på Seylon (?) och Maldiverna och red på elefanter, bodde i små bungalower och vadade över stora korallrev. Jag hoppas verkligen att jag hinner åka till Maldiverna innan de slukas av havet. Det verkar vara paradiset på jorden.



Typ världens finaste bild som min morfar tagit på min mormor då de var på semester på Kanarieöarna. Jag älskar hunden i gatan, den schackrutiga trottoaren, frisersalongen (mormor berättade att hon aldrig varit så fin i håret som efter hon varit där) och mormors kläder. Så sjukt fint!



En väldigt smal och uppklädd mamma på sin konfirmation. Jag tycker att hon är lite lik min lillasyster på den här bilden (och kanske lite lik mig?). Väldigt söt var hon i vilket fall :)



Återigen en galet fin bild från mormors koffert med diabilder. Här ser vi Kungsgatan i Stockholm någon gång på 60-talet. Ni ser Hennes i bakgrunden så det var innan det blev H&M men Saga-biografen ser likadan ut som idag. Märker ni något konstigt? Ja, det var vänstertrafik då. Jag fullkomligt älskar den här bilden. Titta bara på de fina bilarna som är alldeles runda och härliga i formen. Så sjukt häftigt!

Så var filmvisningen över för den här gången men vi kan räkna med att få uppleva det snart igen för nu ska projektorn fixas och bilderna gås igenom. Jag ser fram emot det jättemycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0