She lives in a fairytale

Igår såg jag ju, som bekant, Alice i Underlandet (äntligen!) men innan jag såg den hade jag lyssnat igenom CD-skivan Almost Alice. Det är inte en vanlig soundtrackskiva utan en skiva där olika artister blivit ombedda att skapa låtar med inspiration från sagan och filmen om just Alice. Resultatet måste jag säga är riktigt bra, jag gillar skivan skarpt! Många låtar innehåller det där lite mystiska som genomsyrar berättelsen utöver att alla artister valt att tolka det på sitt eget sätt och därmed satt sin prägel på den klassiska sagan. En av låtarna är ju dessutom soundtracklåten till filmen, nämligen...



... Avril Lavinge med Alice, som blivit en riktig hitlåt. Jag gillar delen mellan 1:37 - 2:11 bäst för jag tycker låten kan bli lite skrikig i övrigt.




Kerli's Tea Party är en annan som lyckats bra.

Alla låtar från albumet går att lyssnas på via Spotify här. Några av mina favoriter, än så länge och utöver de ovan, är Metro Station's Where's my angel, Plain White T's Welcome to the mystery och Franz Ferdinand's The Lobster Quadrille. Med på skivan finns också gamla Jefferson Airplane-låten Go Ask Alice i en ny version kallad White Rabbit av Grace Potter and the Nocturnals.

Jag önskar dock att låten Brick By Boring Brick av Paramore skulle varit med eftersom den för det första är sjukt bra och för det andra passar jättebra in i filmens handling rent textmässigt. Nåja, nog skrivet om det här. Klicka nu in er på skivan och lyssna igenom den - jag lovar att ni kommer hitta någon låt som passar er! :)

Kommentarer
Postat av: bea

sjukt härliga och bra gjorda videos

2010-04-09 @ 10:05:57
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: Patrik

Sv.Jag kan tänka mig det!

2010-04-09 @ 22:22:06
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Ester

Hej sötis :) ses måste vi verkligen! Hur ser ditt liv ut? När kan du :)

Jag hittar inte var det står, det var ju av henne som jag fick designen och sen ändrade jag headern och sen du, men du får visa mig hur jag ändrar det sen :D



pusspusspuss på dig

2010-04-10 @ 00:50:08
URL: http://bixbite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0