Boklistan.

Hittade den här listan här som i sin tur hittat den här. Tyckte att den rätt klockrent skulle passa mig eftersom jag verkligen är största boknörden.

som läsare är jag; väldigt bred. Jag läser otroligt mycket olika saker, från fantasy till biografier. Men om jag ska bena ut det så läser jag allra helst biografier, eller åtminstone historier med stark verklighetsförankring, om människor i andra länder, tider eller kulturer. De fångar mig för man läser inte bara för att det är trevligt då utan man lär sig verkligen någonting om ex. ett land man knappt visste fanns. Det är så häftigt för det är nästan som om man varit där själv efter att ha läst en sådan bok...

 

som bloggare är jag; däremot ganska enformig. Jag lägger mest upp bilder och skriver emellanåt lite längre inlägg om mina små enfaldiga tankar. Haha, otroligt att någon läser den över huvud taget.

 

senast lästa bok: Hummelhonung av Torgny Lindgren. Vi var tvungna att läsa den i skolan och jag var konstant illamående hela tiden. Den var hemsk. Men innan den läste jag Wuthering Heights av Emily Brontë som var riktigt bra.

 

senast påbörjade bok; Shogun av James Clavell. Den är faktiskt ganska seg måste jag säga men vi får väl se om jag kommer in i den bättre snart.

 

senast köpta bok/böcker; hrm... Jag köper sällan böcker men under julmarknaden i år köpte jag Flyga drake och Tusen Strålande Solar av Khaled Hosseini. De var sjukt bra. Vill läsa om dem nu bara för att jag tänker på dem. Hemska, men sjukt bra.

 

favoritdeckarförfattare; Jag läser inte deckare men den enda jag egentligen fastnat i var en bok av Harlan Coben som heter The Woods. Så jag får väl säga honom. Fast inte ens den var speciellt bra.

 

jag läser allt av; Oj, får vara klyschig och säga Stephenie Meyer. Verkligen tråkigt men väldigt sant. Många andra författare gillar jag och läser mycket av men allt är ett stort ord. Jag antar att om jag får förminska begreppet till "mycket" istället så skulle Hosseini, Rowling, Pullman och ett par till passa in.

 

jag läser helst inte [genre/författare]; Deckare eller Chickflick (Twilight-serien undantaget). Jag finner liksom ingen mening i att läsa böcker som man redan i början vet exakt hur de ska sluta. Eller för deckare; bara handlar om hur det slutar. Jag vill läsa böcker och genom hela känna att det finns en mening med dem. Lite flummigt kanske men så är det i vilket fall.

 

vid hyllan för fackböcker letar jag; Biografier, om det gills, annars böcker om fotografi. Jag älskar att bläddra i gamla fotografiböcker. Eller geografiböcker likaså. Då kan man drömma sig bort till en annan plats och för en stund tro på drömmen.

 

förutom svenska läser jag gärna; på engelska, såklart. Det är för mig i stort sett lika lätt som att läsa på svenska - som för nästan alla svenska tonåringar. Försöker att läsa alla engelska böcker på originalspråket då nyanser i språket alltid försvinner i översättningar, men det är svårt att komma ihåg och ibland är man lat - jag ska bättra mig! Annars har jag läst två romaner på spanska och det gick faktiskt riktigt bra, men det krävs att man har läst boken någon gång innan.

 

högst upp på min bok-önskelista just nu står; Sookie Stackhouse-serien som True Blood är baserad på. Dessutom är jag väldigt pepp på att läsa något av de övriga Brontë-systrarna då jag upptäckt att Romantiken lite är min grej. Utöver det Interview with the Vampire av Anne Rice, vampyrer ligger ju också nära mitt hjärta.

 

när jag går på antikvariat letar jag alltid; Jag går aldrig på antikvariat men jag kan tänka mig att jag skulle leta upp gamla 1800-talsromaner så att jag verkligen kan begrava mig i romantiken. Å, vilken dröm!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0