Hur röstade vi?

Nu när vi alla är mitt uppe i valefterdyningarna har jag funnit ett stort intresse av att hänga på sidan val.se och titta upp hur olika distrikt i Sverige har röstat. Det är faktiskt himla intressant - säger jag som har någon slags förkärlek för tabeller och diagram, jag vet inte hur ni känner inför det hela. Här har vi i alla fall tre distrikt jag har väldigt mycket kontakt med och som verkligen har röstat otroligt olika:



Här ovan har vi mitt hemdistrikt i Stockholm. Ganska typiskt röstat för en arbetarklassförort, kan jag tänka mig.



Distriktet jag växte upp på röstade dock lite olika. Kan det bero på att det snarare är ett övre-medelklassdistrikt?



Mitt hemdistrikt i Uppsala är ju till nästan 100 % bebott av studerande ungdomar och som så många andra sådana finns många MP-sympatisörer. Jag måste säga att det var väldigt roligt att få se att de hade högt stöd.

Nu måste jag sluta skjuta upp det här och börja plugga på allvar - en vecka till tentan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0