[videoinlägg] - ♣ Världens bästa filmer!

Igår satt jag och kollade igenom lite bloggar och såg då att Emma hade publicerat ett inlägg om sina favoritfilmer. Det tyckte jag var en mycket mysig idé så här kommer filmer jag älskar, men såklart inte alla för det får inte plats, och som jag tycker att ni ska se.

♣ Dirty Dancing - 1987



Filmen är svår att beskriva i ord men kärlek, dans och sjukt bra musik mixas i filmen som ingredienserna i en smoothie. Man sugs upp och märker knappt att man själv plötsligt står och dansar och sjunger med framför TV:n. Soundtracket går att lyssna på om och om igen och filmen upphör att vara en film och blir en dröm om den perfekta sommaren.

♣ Moulin Rouge - 2001



En magisk filmmusikal som utspelar sig i sekelskiftet till 1900-talet i Montmartre, Paris. En plats då fylld av prostituerade, bohemer och fattigdom men också av kärlek och hopp. I filmen återfinns många omgjorda versioner av moderna låtar bland annat världens bästa version av The Police's "Roxanne" som en tango samt "Your Song" av Elton John nu sjungen med en sådan passion av Evan McGregor att man får rysningar. Till filmen skrattar man hysteriskt och gråter hejdlöst och den som lämnas oberörd bör undra var den har sitt hjärta.

♣ Le fabuleux destin d'Amelie Poulin - 2001



Ytterligare en film från 2001 om Montmartre men denna utspelas i nutid. Jag fullkomligt avgudar den här filmen som involverar hemliga fotoautomater, talande kort, trädgårdstomtar och en ung flicka som hjälper alla omkring henne med deras liv utan att finna något sätt att reda ut sitt eget. Ett ord skulle dock kunna beskriva filmen; fransk. Fransk till botten av filmens hjärta och själ. Man kan inte bli annat än förälskad och få en längtan efter att flytta till Paris efter att ha sett den.

♣ Paris, je t'aime - 2006



Som ni märker är jag lite av en frankofil men den här filmen är helt otroligt bra. Det är 17 olika kortfilmer från olika regissörer om kärlek i Paris olika kvarter. Här kan alla hitta sin favorit. De jag gillar bäst är den sista om amerikanskan, den med Natalie Portman och den om killen som jobbar i ett tryckeri.

♣ The Notebook - 2004



Den här filmen innehåller min absoluta sommardröm. Allt är vackert; klänningarna, håren, pojkarna och miljöerna. Filmen är både tragisk och underbart romantisk om vart annat och jag minns att när jag sett klart filmen kom jag ut i köket hemma. Mamma tittade konstigt på mig och undrade vad sjutton jag gjort och då jag såg migsjälv i spegeln så var mina ögon röda och uppsvällda och mina kinder blanka av tårar. "Sett på världens bästa film" svarade jag henne och bättre än så kan jag inte beskriva den.

♣ Edward Scissorhands - 1990



Jag älskar Tim Burton (som jag tidigare visat) och här är en av hans magiska filmer. På något sätt lyckas han alltid bygga upp en helt ny värld i varje film som både är skrämmande, tragisk och vacker. Filmen ovan kan tyckas märklig, och är det också, men framför allt så är den ruskigt bra och fängslande. En stackars ung man med saxar till händer försöker passa in i ett vanligt liv. Han är neurotisk, orolig och osäker och vet inte hur han ska hantera alla hemmafruar i området som tycks äga en fascination till hans karaktär. Filmen innehåller dessutom massor av häckskulpturer, pastelliga hus och blommiga tapeter.

♣ Twilight - 2008



För att vara liten utav en hormonstinn tonåring så kan jag ju nämna att jag är ett Twilight-freak som har läst alla böcker alltför många gånger, läst uttagna kapitel på Stephenie Meyer's hemsida och sett fanmade-trailers. Jag kan nog inte förklara hysterin på något sätt så - se filmen!

Jag tror att detta var alla filmer jag hade att dela med mig av just nu. Kommentera gärna med vad ni tycker om filmerna, vilka filmer ni gillar och jag tar gladeligen emot tips på filmer ni tror att jag skulle älska. :)

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag får rysningar av Moulin Rouge! Den är så sjukt bra!

2009-08-16 @ 17:10:45
URL: http://petrusjka.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej!

Vilken fin blogg du har, har också en blogg!

Skulle vara kul om du gick in på den, och skrev en kommentar:)

Just nu sitter jag i soffan och har inte alls något att göra.. Så jag skulle vilja att du skrev en söt kommentar till mig så jag kan läsa vad du skriver till mig!

Hoppas du har en underbar dag:)

KRAAM Amanda

2009-08-16 @ 19:00:22
URL: http://www.metrobloggen.se/brunnetmandaa
Postat av: Anonym

Nu kör jag igång en tävling i samarbete med Stellakei.

Där du kan vinna en par snygga solglasögon =)

Till ett värde av 699:-



http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavling-solglasogon.html



Var gärna med

Kram//M

2009-08-16 @ 21:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0