Blues ♥ Vampires

Jag har funderat på en sak. Eftersom, som tidigare nämnt, jag just nu är väldigt inne på vampyrer så har det blivit så att jag sett en del filmer, läst en del böcker osv. och jag har noterat en sak. Det verkar som om vampyrer, eller iaf regissörer till vampyrfilmer/tv-serier, har någon slags förkärlek till blues. Det är för mig en väldigt märklig kombo eftersom vampyrer ofta framställs som en romantisk varelse från slutet av 1800-talet och därmed inte borde ha så mycket för blues som är en mycket senare företeelse. Å andra sidan så har kanske regissörerna i fråga växt upp med blues och på något sätt lyckas koppla ihop det med att det nog skulle passa vampyrer. Nu undrar ni säkert vad jag får allt det här ifrån och det ska jag såklart säga. I "True Blood" är introlåten, som jag visade förut men det tåls att höras igen, en bluesig låt med lite spännande undertoner och i filmen "The Lost Boys" har soundtracklåten i stort sett exakt samma karaktär (även om "True Blood"-introt är lite mer upptempo). Det är lustigt men likheterna tar inte slut där; bägge filmerna är vampyrfilmer om unga vampyrer som på olika sätt umgås med människor och bägge utspelar sig i USA. Trots att det skiljer över 20 år mellan de två så verkar regissörerna vara helt överrens om att det är blues som gäller när man har att göra med vampyrer. Som sagt vet jag inte hur det kommer sig att det är såhär men det är en märklig företeelse. Det är väl bara att vänta ut nästa vampyrfilm/tv-serie och se om samma tema går igen. För ni vet vad man säger; three is a trend. Men vad säger ni? Låter allt det här märkligt eller har ni någon vettig förklaring till varför det är såhär? Nedan finns i vilket fall låtarna så lyssna och tänk. Vampyrer ♥ Blues ?

The Lost Boys: People are Strange - Echo and The Bunneymen (original: The Doors)



True Blood: Bad Things - Jace Everett


Kommentarer
Postat av: Linn

Hej!



Var med och tävla i min blogg om ett skylight-filter från tvspelsweb.se



http://lhfoto.blogg.se/2010/january/tavling.html



Kram Linn

2010-01-10 @ 02:14:40
URL: http://lhfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0