Summa Summarum

Jag vet inte vad som hänt med mig. Jag är verkligen helt galet värdelös på att uppdatera här. Men det känns liksom lite onödigt att ladda upp bilder eftersom jag lägger upp alla på Facebook och de som ser dem på min blogg har ju redan sett dem där. Och sen när det har varit så galet fint väder här i Barcelona är det svårt att finna motivationen till att sitta inne och blogga. Men nu är det snart slut. Imorgon tar jag flyget tillbaka till Sverige. Herregud vilken ångest jag får av det. Känns märkligt att säga det nu när jag vet hur jag kände för ett halvår sedan men det är sant. Jag har verkligen haft the time of my life här nere. Det har varit fantastiskt att bo med två av mina bästa vänner i en galet fin lägenhet mitt i Barcelona och varje dag kunna gå till stranden och sola och bada i Medelhavet och varje kväll kunna gå på uteserveringar och dricka 3-euros drinkar och klubba bort natten. Det har varit som en dröm. Ett paradis. Men det kan väl inte vara för evigt. Nästan alla vi känner har redan åkt hem en efter en och de få som är kvar åker också hem snart. Man kan inte leva i en dröm för alltid. Men nu kommer jag alltid ha den drömmen med mig för... *trumvirvel*... igår tattuerade jag och Kelly in koordinaterna till vår adress här nere. Japp, jag har officiellt en tattuering, min första av flera stycken kan jag nog gissa. Det var en jätteproffsig kille som gjorde det och det är så sjukt snyggt gjort att jag är livrädd för att den ska flaga av. Sen kostade det därefter men det var det sååååå värt. Och ja, det gjorde ont för uppenbarligen är foten, där jag satt den, en av de smärtsammaste ställena på kroppen på grund av alla ben, men det var ändå rätt okej. Absolut inte så farligt. Så nu kommer jag alltid kunna titta på den och minnas det här fantastiska halvåret av mitt liv här nere i Barcelona. Fast allt tar inte slut för vi har faktiskt pratat om att återvända hit i vår igen. Jag håller tummarna för att vi gör det för jag tror det skulle kunna bli underbart. Och jusste, jag har piercat mig också! Här om dagen fick jag en sen födelsedagspresent av Ida och Kelly att pierca min tragus så sagt och gjort. Det är skitfint också, jag är grymt nöjd. Så nog återvänder inte samma tjej som åkte ned hit. Fast det beror ju inte bara på piercingen och tattueringen utan på den jag blivit här nere. Det är sjukt hur mycket man kan växa som människa på så kort tid faktiskt. Å, att det är slut snart. Vilken ångest men vilket äventyr. Det kunde inte ha blivit bättre. Aldrig någonsin. Barcelona VT11 ♥

Jag säger bara en sak...


Sämst.

Ja, jag är ju verkligen katastrofalt värdelös på det här med att uppdatera regelbundet är jag rädd. Men det är svårt att finna tid när allting annat tar så mycket tid och tiden här nere går så väldigt fort. För herregud vad tiden går. Jag kan ärligt talat inte förstå att det nu redan är slutet av maj. MAJ! Var det inte första april typ igår? Jag fattar ingenting. Och skolorna slutar snart och min skola slutar, gudgudgud, på torsdag. Och innan dess ska jag ha läst en bok (kommer inte att hända), skrivit två uppsatser och gjort en tenta. Ja, jag har panik minst sagt. Och dessutom är det så väldigt omotiverande att sitta inne och plugga när det är över 25 grader varje dag och allt man vill göra är att ligga på stranden och sola och bada i Medelhavet. Men jag ska försöka få ihop det på något sätt. Sen är planerna faktiskt lite lösa. De flesta här drar hem i början av juni men det verkar som om vi stannar typ till den 20e. Det känns jättekul att vi inte har värsta stressen hem men samtidigt börjar jag lite undra vad vi ska göra här alldeles själva? Fast tiden går så fort och vi får ju besök så det ska nog gå. Nej, nu måste jag ta tag i mig själv igen och äta lite frukost och sen sätta mig ned och se filmen till boken jag ska ha läst nu. Önska mig lycka till! Och jag ska ladda upp bilderna men... eh, sen!  :)

Jag har världens finaste skrivbord nu :)

(helt onödigt inlägg, jag ska återkomma med bilder och allt från italien snart! lita på mig.)


Nyfärgad!

(varning för detaljerad beskrivning av mitt besök hos frisören)

Igår gjorde jag det äntligen. Jag gick till frisören. Till Salong Rulo närmare bestämt. Jag var inte helt lugn kan jag ju medge men eftersom en tjej i min klass redan gått ditt - och fått fint hår - så kändes det rätt bra i alla fall. Min frisör visade sig vara en ung litausisk tjej med hyperblonderat kort hår vid namn Irina. Efter att ha förklarat vad jag ville ha - samma som jag hade fast utan utväxt - så analyserade hon hela mitt hår. Det var rätt coolt hur hon gick igenom allting och konstaterade diverse saker; "den här färgen är inte jämn över håret", "dina toppar har en askigare ton än längderna", "här har du solskador", "vill du ha den här nyansen här" osv. Till slut så kom hon fram till vad som borde göras och efter lite tvekanden från mig gav jag upp och lät henne fixa det. Det visade sig vara en god idé. Hon var otroligt noggrann och efter att jag färgat hela håret och torkat det så tittade hon på det och konstaterade att en del blivit lite för mörk - varpå hon slängde i slingor där igen och jag fick sitta ett tag till. Vid klippningen så tittade hon också igenom hela mitt hår och sa att hon tyckte jag måste klippa bort mina solslitna toppar, få lite mer liv i fallet och göra någonting åt luggen. Jag bara nickade och kände inte ens för att påpeka att hon inte fick ta för mycket på längderna som jag brukar säga - hon bara verkade förstå intuitivt vad jag ville.  Därmed gick jag också ut från salongen 4,5 timme efter jag kommit in och kände mig helnöjd. Jag tror faktiskt jag sällan varit så här nöjd med mitt hår. Sen så kostade det ju också därefter men €105 för allt hon gjorde är fortfarande ett bra pris som absolut inte skulle kunna slås i Sverige. Kort sagt; jag är sjukt nöjd. Känns superhärligt att äntligen slippa min hemska utväxt! 

Här får ni några kassa webcambilder på håret. Det är egentligen inte alls så där gult utan det är slingor i två nyanser; en lite kallare blond och en lite guldigare.






Cykelutflykten

Jag berättade ju tidigare om cykelutflykten vi gjorde till Badalona för typ två veckor sedan. Nu har jag fört över bilder till datorn igen (och lagt upp på FB så om ni sett dem där är det här ett bra ställe att sluta läsa på) så jag tänkte visa några av dem.



Vi startade i gryningen (även känt som kl. 10:00) och började trampa norrut. När vi cyklat igenom diverse industriområden med kraftverk så nådde vi en helt okej strand.



Vi parkerade våra fina, skrikorangea cyklar och låste dem efter alla konstens regler. Vi hade nämligen snålat bort cykelförsäkringen och var därmed alla lite nojjiga över att dem skulle bli snodda.



Till slut slog vi oss i alla fall ned med vår medhavda matsäck och njöt av det varma men lite molniga vädret.





Men som ni vet så sprack himlen upp och solen började gassa (och som ni också vet så brände vi ju oss rätt bra just därav)



Utsikten från picknickplatsen var rätt cool för ser ni diset långt där borta där det sticker upp som en mast? Det är Barcelona.



Efter en fin, om än obligatorisk, gruppbild cyklade vi vidare.



Det hanns dock med att fotografera lite på vägen. Här posar Nadja med havet. Är det inte idylliskt?



Jag tvingade henne att fota mig också. Måste säga att jag var rätt blek där. Fick allt lite färg efter den fruktansvärda brännan.



Sista biten innan McD skulle det minsann raceas lite också. Vet dock inte om vi utsåg någon vinnare. Troligtvis inte eftersom bilden är ganska arrangerad, tyvärr.



Sen blev det lite jobbigt när vi var tvungna att bära cyklarna ned under järnvägen och sedan upp igen. De där cyklarna var mycket tyngre än man kunnat tro!



Efter donken började den långa cyklingen hemåt. Badalona är en fantastiskt fin stad som ni kanske kan se. Så mysigt att man dör vackerdöden lite.



Fast, vi var ju tvungna att pausa lite till. Halvvägs tillbaka tog vi en fruktstund vid havet och kände oss härligt utmattade. Det var faktiskt den dagen. Otroligt värt måste jag säga. Man hann ju se så himla mycket och få motion och sol (lite för mycket) på sig också. Rekommenderar verkligen det om ni någonsin är i Barcelona mer än någon dag :)

Nu måste jag faktiskt sticka iväg. Vi ska sätta oss lite i skuggan under ett träd i parken och försöka plugga. Önska mig lycka till!

The day of revelations

Idag har hela dagen spenderats på stranden, igen. Man måste faktiskt fixa lite bränna när man bor i Barcelona. Min vithet börjar bli lite skämmig. Så jag och Ida traskade dit i morse och det tog en evinnerlig tid. Vi tänkte att vi ju bodde nära stranden men när man är på "fel" sida, som vi var idag, så tar det typ en halvtimme att gå. Nåja. Det var i alla fall jätteskönt i solen och vi mötte upp några från min klass och solade och badade (eller inte jag. Jag badade dock i förrgår och jag, största badkrukan, är väldigt stolt över det!). När det sedan var dags att gå hemåt igen så våndades vi så över promenaden att vi starkt funderade på att ta en taxi hem. Till slut beslöt vi oss iaf för att bege oss mot tunnelbanan istället. Till detta hör att vi under tiden vi bott här beklagat oss över att tunnelbanan inte går från oss till stranden, utan att man behöver byta linje. Så döm av chocken när vi når stationen och ser att den ju visst gör det! Vilken uppenbarelse!! Så vi var hemma på under tio minuter. Lyckan var total.
När man nu senare summerar dagen så kan man se den i form av andra uppenbarelser vi nåtts av:
  • Jag ska hitta en bra tattueringssalong och tattuera mig här - det är ju mycket billigare!
  • Jag har inte vågat gå till frisören här för att färga håret i rädsla över att jag ska komma ut randig som en tiger. Men via en klasskompis som fixat sitt hår har jag fått tag på en blond frisör som kan färga blont hår. Så nu har jag bokat klipptid! Tiden med utväxt är snart slut.
  • Vi ska köpa toning på Carrefour imorgon och färga Idas hår! Att vi inte gjort detta ännu är märkligt eftersom vi pratat om det. Men nu är det dags.
  • Jag och Ida hittade idag, bredvid ett överfullt McD i hamnen, ett fantastiskt falafel- och kebabställe. Som dessutom var helt tomt.
  • I förra veckan planerade vi att göra falafel men avfärdade det sedan i brist på ingredienser och på grund av hög krångelfaktor. Men så sa en klasskamrat idag att vi ju bara kan göra kikärtsbiffar! Herregud att vi varit så enspåriga! Här det det göras kikärtsbiffar!!
Så det har varit en bra dag idag. En ledig dag. Imorgon börjar dock skolan igen. Tis-Tors 9:30-12:30 är vad som här kallas en riktig hästvecka. Men jag ska uthärda för snart är det helg igen. :)

My life is Harry Potter.org

Idag blev det oväntad magi på C/ Argenter. Vi fick världens infall när vi såg att Kelly snurrat upp håret i en turban och arbetade vidare därefter. Mycket svett och fantastiska uppfinningar senare så fick vi resultaten nedan. Det var underbart.



Prof. Quirinus Quirrell



Prof. Quirinus Quirrell och Harry Potter




Skype

Skype måste nog vara världens bästa uppfinning. När man befinner sig flera hundra kilometer bort från sin familj så är det väldigt skönt att kunna slå på sin webcamera och prata med dem öga mot öga. Som om man satt mitt emot varandra. Så jag pratar en hel del med familjen min. Fast det är ju inte bara familjen man kan sakna utan sina små lurviga katter också. Jag har försökt skypea med dem också  fast det är lite svårt. Wilma, som är lite intelligentare, blir alldeles förvirrad och försöker hitta källan till var min röst kommer ifrån. Ronja fattar inte så mycket alls. Fast det gör inget för de är så söta att titta på ändå. Här nedan har ni en screencap jag tog för några dagar sedan när jag och Ronja skypeade. Ni kan ju se min reaktion till höger. Men kom igen, är hon inte världens sötaste katt? Jag dör ju lite! Jaja, nog tjatat om detta. Men ni förstår kontentan, skype = magi.


Snart påsk, och vad händer då..?

Livet här i Barcelona rullar vidare, galet fort faktiskt. Det känns som om dagarna bara svichar förbi och jag blir lite rädd när jag tänker på att allting snart är slut. Hjälp! Men än är det rätt lång tid kvar i alla fall...

De senaste dagarna har det var så har det varit galet fint väder - ca. 22 grader i skugan nästan hela tiden. Det har ju såklart betytt att vi spenderat våra dagar solandes i parken och på stranden och har försökt bättra på brännan. Apporpå bränna så brände vi ju oss något överdjävligt på den där cykelutflykten. Jag, som inte hade någon solkräm alls, såg ju ut som en stekt tomat! Det var fruktansvärt. Men nu har det lagt sig och blivit brunt och jag har verkligen lärt mig en läxa och smörjer nu in mig med solkräm varje dag. Yay!

Det är ganska mycket i skolan nu också men jag har blivit så lat! Så när jag igår läste ut boken som vi ska ha lämnat in en recension på imorgon så kändes det som om jag var ut i väldigt god tid. Bra där... Just nu sitter jag och försöker skriva ihop uppsatsen (som ska in om... 7 timmar! GAH!) och det går sååå segt. Men jag ska nog hinna.



I alla fall, jag ska föra över bilder (säger jag inte det hela tiden?) men just nu har jag inte gjort det. Någonting jag däremot gjort är att boka en resa till Italien! Ja, det är sant. Haha. Jag har aldrig varit i Italien så när jag, Ida och Nadja var i Valencia för några veckor sedan och hängde med två schyssa italienare tänkte vi att det var dags att ta tillfället i akt. Sagt och gjort så bokade jag och Nadja idag flygbiljetter till Italien över vårt påsklov. Det känns lite galet men det ska bli sjukt kul! Vi ska få bo hos Marco i Venedig i några dagar, sedan åka med honom och en annan kille till deras hemstad Trento för att avsluta med en tur till Milano. Så nu ska jag äntligen få se Italien! Jag ser fram emot detta. Tänk att få vara i Italien, det mest katolska landet någonsin, över påsk. Det ska verklien bli en upplevelse!

Nu måste jag nog återgå till min uppsats men jag kan bara säga att vi har det så bra här och ska verkligen njuta de här veckorna nu (och försöka klara skolan). Ha det så kult i Sverige!!

Riding through the city on my bike all day...

Hej!
I brist på överförda bilder (som inte redan är på Facebook) tänkte jag berätta lite om dagen idag.

Imorse mötte jag och Kelly upp en liten grupp från vår klass (och två kompisar till en klasskompis) kl. 10:00 för att hyra cyklar. Vi hade nämligen tidigare pratat om att det skulle vara kul att bege oss ut på en utflykt utanför Barcelona och vad är då bättre än att cykla? Så vi hyrde våra cyklar och började trampa längs stranden norrut.

Vi cyklade på rätt bra i det lite halvmolniga vädret till vi kom till en öde strand där vi satte oss ned för att picknicka vår medhavda matsäck (precis som i grundskolan!). Det var jättetrevligt om än lite blåsigt men så plötsligt, när vi tänkte cykla vidare, så sprack hela himlen upp. Så vi sköt upp planerana, drog på oss bikinitopparna och lade oss för att sola lite. Det är ju sjukt att man kan sola i slutet av mars!

Till slut var det, trots protester från mig, dags att cykla vidare och tur var nog det. Det var så himla fint i ett litet samhälle längre norrut. Det var smala, pastellfärgade hus längs en palmallé, en liten järnväg och på andra sidan en kritvit strand och hela det blåa havet. Som i en dröm. Faktiskt påminde det mig jättemycket om staden i "Kiki's Expressbud" (av Hayao Miyazaki) om ni har sett den. Men så började vi känna oss lite möra i benen och långt i fjärran såg vi två gyllene bågar. Vi beslöt oss för att det skulle bli vårat slutmål.

Väl framme på Donken så köptes det glass som avnjöts i solen. När personalen frågade vartifrån vi cyklat svarade vi kort och gott: Barcelona. "Nej, nej!" sa de "Inte därifrån? Innifrån staden?" Jo, det hade vi ju men de ville inte tro på oss så de gick och hämtade sin chef. Han såg också förundrad ut och konstaterade att det faktiskt låg 30 km bort. Va? 3 mil?! Hade vi cyklat 3 mil?! Oj, herregud. Man hade knappt tänkt på det för att det var så trevligt och fint. Så vi tänkte att det nog var på tiden att bege oss tillbaka igen.

Det var lite tungt på hemfärden (mest för att sadlarna var de obekvämaste i världshistorien och jag svär att det är ett under om jag inte fått blåmärken på rumpan) fast fortfarande sjukt trevligt. Vid 19:00 lämnade vi in cyklarna igen och sa hejdå till färdkamraterna. Jag hoppades på att solen åtminstone hade tagit lite på mig under dagen eftersom det varit så fint väder - jag har blivit lite nojjig över att jag är så himla blek fortfarande. Jag hade inte behövt undrat för väl hemma kan jag konstatera att jag har bränt mig rätt bra i ansiktet och på bröstet. Fast det är nog inget som kommer bli en liten skön bränna tills imorrn. Yes!

Tröttheten överväldigar mig dock nu och hungern kallar så jag måste fixa lite middag. Men allt som allt, världens värdaste dag! 6 mils cykling i strålande solsken med assköna människor längs det böljande havet. Vad kan bli bättre?

Vår!









Här har ni lite bilder (äntligen verkar bilduppladdningen vilja fungera!!!) som jag tagit senaste veckorna. Det kommer mer, tro mig!

Så, våren har kommit till Barcelona på riktigt. De senaste dagarna har det varit väldigt fint väder och idag utnyttjade jag det verkligen. Jag mötte upp två klasskompisar och satte mig i Parc Ciutadella och pluggade lite. Dvs. jag läste typ i en halvtimme och låg sedan och solade i tre timmar. Jag har äntligen fått lite färg!! Jag trodde aldrig det skulle hända. Min hud verkade typ immun mot solen. Men inte idag. Yes! Eller tja, jag har faktiskt bränt mig lite men det är lungt :D Sen var jag en hurtbulle och stack ut och sprang också så nu är jag såååå död och ser fram emot vår kycklingwok vi håller på och lagar.

Så, livet här nere är rätt bra ärligt talat. Och på fredag kommer papi och bror min. Det ska bli väldigt trevligt. Nu måste jag återgå till matlagandet. Over and out!

Las Fallas fue... loco

Ja, alltså nu är man ju tillbaka i Barcelona igen. Måste säga att Barcelona verkar nästan vara en spökstad så lugnt som det är här i jämförelse med hur det var i Valencia i helgen. Gud, alltså! Men vi hade det så sjukt kul.

Lite saker jag lärt mig under helgen:
  • Det är omöjligt att prata om damfotboll med italienare. De verkar tro att det snarare handlar om porr än en sport (saxat från min twitter)
  • Spanska barn uppmuntras att leka med smällare som kan få även den vane fyverkeriskjutaren att bli nervös
  • Stora bränder av skulpturer (det som Las Fallas går ut på) betyder inte att man har ett specifikt brandavstånd eller ens tänker på att det finns hus/människor runt omkring dem som kan brännas
  • Om man tror att det är möjligt att klämma in fyra gånger så många människor i en stad än vad som faktiskt får plats så går det. Nästan iaf
  • På Las Fallas är det okej att skjuta iväg raketer i folkmassor
Nej, skämt åsido så hade vi det skitroligt. Vi hängde med Nadjas italienska kompis och hans kompisar som pluggar där, hängde på Erasmusförfester och åt god tapas och tittade på fantastiska fyverkerier och bara njöt av folkfesten. När det var dags för oss att ta bussen tillbaka på söndagsnatten var det inte utan att det kändes trist att lämna. Men ibland måste man ju återvända till verkligheten också. Sammanfattningen blir alltså, Las Fallas = Så. Sjukt. Grymt!

Här kommer lite bilder som ni nog redan sett på Facebook.



Det åts väldigt goda pb&j-mackor i solen vid pausen på bussresan dit



En av väldigt många fina fyverkerier vi såg



Den jättesnälla damen vi bodde hos hade dukat upp värsta frukostbuffén åt oss när vi gick upp på lördagsförmiddagen. Hon var bara för fin och sa att om vi någonsin återvände så var det bara att ringa henne. Åååh!



Vi åkte i den Valenciska tunnelbanan och kunde konstatera att den var mycket fräschare än Barcelonas



Lite parkmys i den 23-gradiga hettan. Oh, ja det är vår här nu. Och ja, 23 grader är vår- inte sommarvärme. Så sjukt najs!!!



Vi köpte oss finfina Las Fallas-scarfsar för 1€ och kände oss jättefashion



Gruppfoto i Ciudad de sciencias y arte som var som en park med massa coola byggnader



Här är en av alla skulpturer som skulle brännas ned. Alla hade den här stilen men var av olika motiv. De var allihop både skrämmande och sjukt coola. Och stora!



Nadja, Bojan & Ida



Marcello och Corby



Sen brändes alla skulpturer och festen bröt ut och snart var det dags att dra :/ Men vi ska nog dit igen ska ni se :)

Las Fallas

Okej, eftersom jag ska försöka börja uppdatera mer nu så ska jag berätta om en galet impulsiv grej vi gjorde igår. Lilla Kelly åker ju hem till Stockholm över helgen för att färga håret så det blir bara jag och Ida kvar här. Men så kom jag på att det ju är en jättefest kallad "Las Fallas" i Valencia i helgen. Så vi pratade lite med Nadja i klassen och kl 01 igår (när jag borde ha sovit/pluggat fonetik) bokade vi bussbiljetter dit. Resan tar bara fyra timmar! Så vi åker imorrn eftermiddag och stannar tills natten mot söndag för att bara få en boendenatt. Det kommer bli grymt! Enda problemet nu är att alla boenden är fullbokade. Och jag menar alla! Så nu drar vi i alla trådar vi kan få tag på för att försöka lösa boendet för fredag. Så om någon känner någon som skulle vara villig att husera tre snälla tjejer fredag till lördag så vore det himmelen!! Nu ska vi leta lite mer.

Btw, skrev nyss fonetiktentan. Det är en 50/50-chans att jag klarar den så det känns väldigt skönt!

Ska fota en massa nu i helgen så ska ni få se på galenskapen den här festen är. Här är lite bilder jag hittade på Google. Sååå taggad!!!







Update: VI HAR BOENDE!!! Efter lite letande på diverse spanska annonssidor och samtal så fick vi tag på ett rum hos en jättetrevlig kvinna. Yay, gud vad skönt!!! :D :D :D

Update

Hej, förlåt och allt det där.
Jag är verkligen megakass på att uppdatera här men det är för att jag har problem med bilduppladdningen och det känns så omständigt att ladda upp någon annanstans och sedan för över dem hit. Jag ska försöka fixa det dock så snart som möjligt! Om jag kan... Jag knäpper i vilket fall en hel del foton vill jag lova så ni kommer få en bildbomb när jag får upp dem.

Jag kan i alla fall meddela att jag sedan typ 10 dagar är tillbaka i Barcelona igen. Regnet har öst, nej vräkt, ned över oss i tre dagar nu men det verkar som om det klarnar upp. I söndags hade vi faktiskt hela 20 grader - fast det borde ju förvarnat oss om regnet antar jag.

Idag kommer jag vara i full gång med att plugga fonetik för vi har tenta imorrn - hjälp! Och vi hade faktiskt tenta förra veckan också, fast då i morfologi. Dessutom hade vi bokpresentationer med uppsattsinlämning igår (jag läste klart boken 4 timmar innan deadline för uppsatsen så det var ju jobbigt men jag klarade det i tid, faktiskt) så det blir inte många lugna stunder.

Så, det var ju en liten snabb uppdatering över allt som händer här. Jag hoppas ni kollar min twitter också (den finns i sidomenyn här till höger förrutom på twittersidan) för där uppdaterar jag flera gånger dagligen om småsaker som händer och sånt. Är nog inget superintressant men ni ser ju att jag lever. Och appropå det så måste jag gå och ta mig en dusch i vårt underbara iskalla vatten.

iHasta pronto!

Oj...

Oj, var det TIO dagar sedan jag uppdaterade här?! Herregud, förlåt. Det är bara det att det händer så himla mycket hela tiden/inte händer någonting så jag liksom glömmer helt bort att uppdatera. Jag ska försöka bättra mig men ni vet ju hur jag är. Eh, i vilket fall så är jag just nu i Stockholm, jag kom hit i förrgår, och kommer att åka till Chicago på onsdag. Så det är en liten Barcelonapaus. Ska jag vara ärlig så känns det både skönt och tråkigt. Jag orkar inte ta upp allting här men saker har varit lite jobbiga så att säga. Faktiskt är Ida och Kelly inte heller i Barcelona fast det beror bara på att de hälsar på Emma och Anna i Aix-en-Provence just nu. Så det är vad som händer. Jag ska ladda upp bilder men om jag känner mig själv så kommer det nog att dröja lite till. Ni får ha tålamod med mig. Jusste, Kelly har startat en Barcelonablogg förresten - pastakladd.blogg.se så om ni vill få lite updates så kika in där :) Nu ska jag titta på lite mer HIMYM och sen nog faktiskt gå och lägga mig. Tjing!

Ja, jag lever...

Gud, det är verkligen svårt att hinna med allting! Mellan att gå i skolan, umgås med klasskompisarna, plugga hemma, turista, laga mat, tvätta, skypea, läsa bloggar, döda krypen som bor i köket, sova och hinna andas är det väldigt lite tid över till att blogga. Som ni säkert märkt. Jag har knappt heller hunnit fota någonting och ännu mindre ladda över bilderna till datorn. Dessutom så har vi en liten sjukstuga här just nu med Kelly sängliggandes i feber, Ida med halsont och jag nyser och hostar sönder mig. Så nu vet ni läget. Jag fick förresten idag reda på att mitt flyg som skulle ombokas till den 17e istället blev bokad till den 15e eftersom alla flyg visst var fullbokade. Hrm. Fördel: Hinner hem till syrrans födelsedag. Nackdel: Kort tid kvar dit och jag missar ytterligare tre lektioner vilket resulterar i ännu mer stresspluggande för mig. Men, vad göra liksom? Ibland blir det ju så. Så nu när jag kollade på det så kommer jag ju vara borta från Barca i typ två och en halv vecka. Det känns som lång tid. Och tråkigt. Ha, tänka sig att jag säger det. Men jag kommer ju tillbaka snart igen och då ska jag ju (om allt går som planerat) stanna i ytterligare 3 månader så jag får nog min beskärda del av Barca ;). Nu ska jag försöka installera språkpaket till mitt Word och skriva lite på en uppsats. Önska mig lycka till och förhoppningsvis får ni bilder se bilder snart! :)

BCN

Nu är jag på plats i Barcelona igen, men ärligt talat vet jag inte hur länge jag kommer stanna. Så därför tänkte jag äntligen ta mig i kragen och ladda upp lite bilder från... för typ en månad sedan?



Ida och Kelly (a.k.a. the roomies) på skolans takterrass



Lite utsikt därifrån. Det ser nog rätt sunkigt ut med svenska mått mätt men det är väldigt typiskt spanskt om jag får säga det själv



Jag lyckades visst också hamna på en bild från samma dag



Barcelona

Hej, allt snurrar på så fort i Barcelona att jag har liten tid att hinna uppdatera just nu. Dessutom vill inte internet fungera på min dator så inga bilder kan laddas upp - än. Men jag lovar att försöka få igång allting snart! Tills vidare, 16 grader och solsken är inte alltför fel :)

El apartamento!!!

Igår hade jag, Ida och Kelly finaste avskedsölen med alla vänner på O'learys i Gamla Stan. Det var lite sorgligt såklart men mest roligt att så himla många kom och ville hänga med oss. Gud, vad fina vänner man har! Jag blir ju alldeles rörd! Att folk man heller inte sett på några månader dyker upp för att säga hej och hejdå igen är helt underbart. Och det känns bra, om det inte har spelat någon roll att vi inte setts på ett tag nu så kommer vi ju snart tillbaka från Spanien och kan hänga igen! Jag vet inte vad jag ska säga men det var bara helt perfekt fantastiskt trevligt. Ni är bäst och vi kommer sakna er så gaaaaaalet mycket!

När jag ändå är igång så tänkte jag, äntligen, visa lite bilder på lägenheten vi kommer att bo i Barcelona. Den ligger som sagt tidigare i gotiska kvarteren (Barrio Gótico) ca 200 m från vår skola. Eftersom det är en fyra så har vi alla var sitt sovrum vilket känns väldigt skönt för någon gång ibland vill man kanske vara lite ifred... Äsch, vem försöker jag lura jag kommer ju sitta i TV-soffan jämt! Jaja, lägenheten har drygt 3,5 m i takhöjd och är renoverad 2006 enligt svensk standard. Så, ja vad mer kan man önska? Det får vi kanske se när vi kommer dit och det bor en råtta i vasken eller något åt det hållet. Nog pratat här kommer bilderna.










Psst... Som ni kanske sett så kommer Barcelonaresan hädan efter att få en egen kategori kallad "Barcelona VT11". Kände att det var smidigast så!

Tidigare inlägg
RSS 2.0