"Fika"? What?

Det finns en Wikipediasida som beskriver det svenska verbet fika, här. Jag har alltid ansett att det varit en språklig brist i engelskan att de faktiskt inte har ett verb för det ("grab some coffee" gills inte för fika handlar inte bara om kaffe) och dessutom är det svårt att förklara för folk av andra nationaliteter vad det innebär. Hädan efter kan jag alltså bara länka till den sidan och, taa-daa - problem solved! Å vad det värmer mitt lilla språkarhjärta att någon/några tagit sig tid att fixa den här sidan, ni är mina idoler. Så alla, klicka här och njut! :)

Kommentarer
Postat av: Mimmi

hah underbart! ska referera det här vidare. Alla amerikaner å engelsmän jag har lärt känna lär jag dom vad fika betyer! bästa ordet!



hoppas allt är bra med dig, kram!

2009-12-07 @ 20:42:56
URL: http://mimsandhershit.blogg.se/
Postat av: Hanna

ÅH så fiffigt!

Har aldrig tänkt på att det inte fanns någon motsvarighet i andra språk.

2009-12-08 @ 22:14:13
URL: http://syntetiskttrams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0