Den Stora Filmdagen

Idag har jag sett två väldigt olika filmer...


Först när jag planerade att cykla på träningscykeln framför TVn så zappade jag mig igenom tablån för att hitta något intressant. Då dök "Nausicäa, valley of the winds" upp och eftersom min brorsa har tjatat på mig om att jag måste se den (och eftersom jag har älskat alla Hayao Miyazaki-filmer jag sett) så tänkte jag att det verkade vara en bra idé. Den visade sig tillhöra hans mer "vuxna" filmer och var riktigt spännande, vacker och tänkvärd. Den handlar om en värld där människorna har förstört jorden, stora insekter hotar att förinta människorna men bara en flicka ser vart vi egentligen är på väg. Och diverse andra grejer. Men den är verkligen fin och jag skulle vilja säga att den är direkt sevärd just för att den gör ett tillägg i debatten om klimatet från ett oväntat håll. Det sägs att Hayao har gjort en mängd filmer men att han väntar med att släppa dem tills tiden är inne och förra året var visst tiden inne för denna att se ljuset. Bra tänkt!


Den andra filmen jag såg var med min familj och Kelly och Ida som kom över och vi alla tittade på "Män som hatar kvinnor". Jag läste boken för ett bra tag sedan men fann mig aldrig riktigt fångad av den men nu var det ändå dags att se filmen, ansåg min mor. Och visst, den var spännande (jag hade helt glömt bort handlingen) och medryckande men jag tycker att den var alldeles för invecklad och när femton trådar skulle knytas ihop och fem minuter återstod av filmen blev det direkt krystat och korvstoppat. Man kan inte skylla på dåliga skådespelarinsatser och Noomi Rapace spelar riktigt bra men jag förstår inte riktigt hysterin kring Lisbeth Salander. Hon är uppenbarligen enorm utomlands och Vargas Llosa (jag vet endast detta för att vi läste artikeln på en spanskalektion) uttalade sig i "El Pais" om att Lisbeth nu är odödlig. Mjaa... Nog inte så jag skulle uttrycka mig. Men för all del, den var en häftig film och stundtal väldigt svensk (ja, vi kunde inte undvika en hel del nakenscener) men också lite utländsk och påminner lite om en engelsk deckare - om än råare. Jag skulle ge filmen ett medelbetyg.

Så, ytterligare en kväll är slut och jag har klarat mig genom helgen utan större utgifter - woho! Vi får dock se hur det går i veckan för då är det "New Moon"-premiär och dessutom ska jag se "Coco - avant Chanel" med franskan. En del biogodis kommer jag nog inte kunna undvika. Men den dagen, den sorgen. Nu ska jag sova :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0