Största lipögonblicken i Sagan om Ringen-triologin

Jag har precis sett hela "Sagan om Ringen"-triologin igen och jag måste verkligen säga att av alla otaliga gånger jag sett de här filmerna har jag nog aldrig gråtit så mycket som den här gången. Jag vet inte varför, jag kanske har blivit blödigare med åren. Så nu tänker jag i alla fall lista de främsta lipögonblicken i triologin (OBS! SPOILERS!). Jag reserverar mig också för eventuella replikmissar, jag är bara människa (tyvärr...)

6. När de har rådslag i Vattnadal och alla alver, människor och dvärgar grälar om vad de ska göra med ringen och Frodo ställer sig upp och säger "I can take the ring to Mordor" och alla tystnar och liksom verkar tänka "Men gud, vad håller vi på med" och sen går en dvärg, en människa och en alv ihop för första gången och lovar att skydda honom. Gud, vad det är fint.

5. När Frodo faller ihop då de nästan är framme vid Mt Doom och Sam säger "I can't carry it (the ring) for you, but I can carry you" och så bär han upp Frodo på sina axlar och stapplar upp för berget. SAAM! Hur kan man vara så fantastisk!?

4. När de är i Helms Klyfta och slaget verkar vara förlorat när Aragorn plötsligt kommer ihåg vad Gandalf sagt om att han ska kolla öster vid soluppgången på den tredje dagen och han tittar upp och så ser han Gandalf och bakom sluter alla Rohans ryttare upp och de galloperar ned för sluttningen. Mayor cry, säger jag bara!

3. När Arwen smider ihop svärdet Narsil som varit brutet och säger "The crownless again shall be king". Det bara brast när jag såg det. Jag är så himla svag för allt det där storslagna och just det där är helt otroligt. Jag dör lite...

2. När Gondor tänder vårdkasen och så ser man hur en by efter en annan svarar med att tända sina och vårdkasarna tänds över de snötäckta bergen en efter en och till slut kommer man till Rohan. Aragorn säger "Gondor calls for aid" och alla vänder sig mot Théoden och han svarar "And Rohan shall answer". Ryyyyysningar!!!!

1. När Aragorn blivit kung till slut och gifter sig med Arwen och hoberna bugar sig för honom men han vänder sig mot dem och säger "You, my friends, you bow to no one" och så bugar han sig för dem och hela Gondor bugar sig med honom. Det är det absolut största lipögonblicket. Det är bara helt omöjligt att hålla tillbaka tårarna när det blir så där fruktansvärt vackert och storsint.

Å, alltså de här filmerna är nästan för bra för att vara sanna! Underbart är också att i de förlängda versionerna så blir hela triologin ca 2 timmar längre. Dvs. 11 timmar av total njutning!!! Dessutom är mycket av det förlängda materialet riktigt bra och dessutom roligt. Favoriten är när Gimli och Legolas har en ölhävartävling och Legolas, efter typ tio öl, säger att han känner en kittling i fingertopparna och att han nog börjar känna av alkoholen varpå Gimli i stort sett stupar. Helt sjukt bra! Här kommer förresten en screencap från vårdkasescenen, som en bonus. Är det inte ett otroligt vackert foto? Måste säga att kameramännen och alla de andra har gjort ett fantastiskt jobb med alla miljöer filmen igenom....


Kommentarer
Postat av: Sara

Scenen med vårdkasarna är typ den bästa i hela trilogin, tycker jag! Det är så himla fint!

2010-12-28 @ 22:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0