Reccegasque!

Hej och förlåt för att jag ju verkligen är megasämst på det här med att uppdatera just nu men här får ni i vilket fall lite bilder från gasquen jag var på förra veckan. För er som inte vet så är en gasque en fin universitetstillställning där man i sin nation (en slags förening man kan gå med i, jag är med i Snerikes = Södermanland-Nerikes eftersom jag kommer i från Stockholm men det är helt fritt vilken man vill vara med i) samlas på fördrink, har en långsittning med trerättersmiddag och bordsplacering, skålar en miljon gånger, gör massa konstiga traditionsbundna saker, lyssnar på uppträdanden och tal och helt enkelt invigs lite i nationens studentliv. Så det var det jag var på. Här kommer bilderna!



Vi är faktiskt några stycken från min klass som är med i Snerikes. Här ovan ser vi Ellinor och Petri (som smyger omkring till vänster i bild) från Eskilstuna



Sara, min kära vän/granne/f.d. skolkamrat (vi gick på samma gymnasieskola, fast det visste vi inte då)



När man är i Uppsala ska självklart Domkyrkan få vara med på bild. Här tågar vi upp mot Universitetshuset där det hölls en slags mässa för alla innan vi gick till nationerna.



Det är ett fint hus...



Där mötte Elin, också från Eskilstuna, upp oss eftersom hon varit lite försenad.



Vi råkade stå bredvid V-Dala (Västmanland-Dalarnas) nation och titta vem som är med där - ja, visst är det Rebecka från Trollhättan...



... och en massa andra klasskamrater



Inne i Universitetshuset ser det ut som min gamla Södra Latin-aula fast lite mer pampigt och större.



Sen gick vi alla tillbaka till våra nationer och sittningen började och jag tog visst inte så många bilder. En av dem är i vilket fall den här och den visar en av de många traditionerna; när orkestern Hornboskapen spelar ska man ta upp sin servett och vifta med den och slå med sin kaffesked på allt man kan tänka sig. Märkliga saker studenter håller på med va? Nu ska jag plugga, nej, jag gjorde faktiskt inte det igår, för jag börjar få lite tentaångest. Önska mig lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0