Tilt-Shift - Vad ska man göra det i?

Jag gillar verkligen tilt-shift-foton där vanliga bilder har redigerats så att det ser ut som om det vore fotat i en miniatyr. Men det finns ju många sätt att göra det på så jag tänkte visa resultaten av de två sätten jag behärskar så att ni ser skillnaden.
   Först mitt originalfoto (lite redigerat dock);


Här har jag använt de förinställda inställningarna kallade "Fake Tilt-Shift" i gratisprogrammet Photoscape. Som ni ser så blev fotot ganska mörkt, mer färgstarkt och de lade på ett skimmer över bilden. Det jobbiga var att man visserligen kunde bestämma fokuspunkten men inte hur stort fokusområdet skulle vara vilket komplicerade saker en del. Jag tycker nog också att fotot blev för mörkt och skimrande och det var inget man kunde påverka.


Här nedan har jag gjort den manuellt i Photoshop CS4 genom vissa inställningar (rätt slarvigt gjort ärligt talat). Det som är bra är ju att man helt fritt kan välja precis hur man vill ha fotot (färgstyrka, skimmer, toning) och var och hur stor fokuspunkten ska vara. Det som är lite knepigt är att få till foukuset innan man helt lärt sig det s.k. quickmask-läget men efter det går det som smort.


För att utvärdera lite då. Jag föredrar personligen att använda PS eftersom man verkligen är fri att göra hur man vill även om det kan vara lite krångligt i början. Jag har svårt för att vara bunden till inställningarna i Photoscape, man kunde ju inte påverka någonting förutom fokuspunkten, eftersom det knappast främjar kreativiteten. Dock tycker jag mycket om Photoscape som program i övrigt och är något jag verkligen rekommenderar om man inte har PS. Och visst är effekten rolig att pröva på oavsett resultat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0