Poladroid vs. Polaroin

Nu för tiden är det få förunnat att äga en riktig Polaroidkamera. Självklart är det genom dessa som man kan få de enda riktiga polaroidbilderna, på papper och direkt, men det är dyrt med film och dessutom kanske man inte alltid vill ha dem i handen utan på datorn. Utan att behöva skanna in dem så finns det nu en rad olika program där man kan "framkalla" polaroidbilder och jag har testat två av dem så ni kan få se vilken skillnad det är.

Poladroid
Är ett gratisprogram som man laddar ned till datorn och som ser ut som en liten kamera som sedan, långsamt, framkallar bilderna. Man har valet att ta ett "sample" när man vill eller vänta tills dess att bilden är färdig, precis som på en riktig kamera. Programmet gör också små ljud så att det ska låta som en kamera också. Varje framkallning är unik vilket gör det lite svårt att beräkna exakt hur bilderna ska bli men det är också en del av charmen.
Ladda ned programmet och få mer information här.


Polaroin
Är en relativt ny hemsida där man kan ladda upp en bild från hårddisken och låta programet göra resten eller själv bestämma om man vill ha text på den, vingettering eller den klassiska polaroidramen. I motsats till Poladroid så blir det samma effekt jämt vilket såklart både kan vara en välsignelse och en förbannelse. Programmet kan vara lite segt om filerna är stora men när de är klara är det bara att klicka på spara så finns de på din hårddisk.
Klicka här för att börja.




Jag kan inte säga att jag egentligen har någon favorit för jag tycker båda gör bra grejer men på olika sätt så jag brukar mixa mellan dem och se vilket som blev snyggast just den här gången. Vad säger ni, vilken gillar ni bäst eller har ni något annat tips?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0