Det vackraste som någonsin skrivits

Som ni ju vet vid det här laget skulle man nog kunna beskriva mig som en hopplös romantiker och det är säkert därför jag slukar 1800-talets romantik som vore det luft jag andas. Det är någonting som tilltalar mig väldigt mycket i det där himlastormande och hisnande som de böckerna fångar så bra. Min favorit är, såklart, Wuthering Heights och jag måste säga att det här citatet av Heathcliff nog är bland det vackraste och sorgligaste jag någonsin läst. Mitt hjärta brister lite.

‘And I pray one prayer—I repeat it till my tongue stiffens—Catherine Earnshaw, may you not rest as long as I am living; you said I killed you—haunt me, then! The murdered DO haunt their murderers, I believe. I know that ghosts HAVE wandered on earth. Be with me always—take any form—drive me mad! only DO not leave me in this abyss, where I cannot find you! Oh, God! it is unutterable! I CANNOT live without my life! I CANNOT live without my soul!’
— Emily Bronte, Wuthering Heights, Ch. 16

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0