En utläggning om mitt liv just nu

Hej, igen. Eftersom jag uppenbarligen blivit för lat för att redigera bilder och lägga upp dem så tänkte jag skriva lite istället. Jag har ju delgivit er lite info om mitt liv i mina små miniuppdateringar men jag gör det igen, lite utförligare.

Imorgon börjar Emmabodafestivalen så idag har jag varit i full gång med att packa ned allting jag kan tänkas behöva i en megastor backpackerryggsäck. Jag var något kluven vid idén att ha rygga men eftersom någon verkar ha ätit upp alla våra bagar hade jag inte så mycket val. I vilket fall så är jag i stort sett färdigpackad nu och sitter och funderar över hur jag ska lyckas få med mig mitt flak öl dit ned. Återkommer om jag kommer på någon smart konstruktion. Så jag kommer alltså spendera den närmaste tiden, onsdag till söndag, på en festivalcamping i Emmaboda. Uppenbarligen kommer det regna en hel del men jag tänker ignorera det för det här är min första festival och det kommer att bli grymt ändå. Jag är dock inte så inlyssnad på banden, trots min fina spotifylista, så jag ska försöka paniklyssna igenom den ikväll.

Men vad händer då sen? Jo, som jag sa tidigare så kom jag in på min drömutbildning vid Uppsala Universitet - Språkvetarprogrammet. Alla frågar alltid "Vad blir man på det?" när jag säger att jag ska gå den så jag kan svara på det på en gång: språkvetare. Det säger väl inte alltför mycket men jag kommer att gå linjen för att jag 1) är en språknörd och har gått språkklass sen i sexan samt 2) jag en dag vill kunna titulera mig journalist och då hörde jag att det är bra med en kandidatexamen i språk för att komma in på den masterutbildningen jag tänkt gå. Men nog om det. Jag kom alltså in men jag bor inte i Uppsala nu så jag måste ha boende. Det hade jag som tur var räknat ut redan när jag fyllde arton och funderade över att studera i Uppsala och därmed ställde mig i diverse bostadsköer. Så förra veckan fick jag ett brev hem med ett hyreskontrakt på ett studentrum på Rackarberget i Uppsala. För att fatta mig kort: 16 m2, egen toa, delad dusch med 6 andra, 5 minuter från Uppsala City, 5 minuter från nationspubarna, 442 m från den del av universitetet jag ska gå på. I stort sett perfekt med andra ord, jag kunde knappast fått bättre med mina futtiga ködagar :) Jag är supernöjd. Så, nycklarna till den lyan ska hämtas ut om en vecka och sen kan jag förhoppningsvis börja fixa i ordning där uppe och inreda rummet. Det ser jag verkligen fram emot. Jag älskar sannerligen att inreda. Så det är väl vad som kommer att hända i augusti. Det känns sjukt när jag tänker på det. Jag har aldrig flyttat hemifrån förut (och jag gör väl inte det nu heller i ordets rätta bemärkelse eftersom jag troligtvis kommer att komma hem om helgerna då det bara tar dryga timmen från studentrummet till min familjs nuvarande lägenhet) och nu är det dags. Så mycket har hänt på så kort tid och löst sig så mycket bättre än jag någonsin vågat hoppas på. Det blir en stor förändring, inget snack om saken, men jag känner mig redo. Det är dags att jag bryter upp och gör någonting nytt. Skaffar lite nya vänner. Okej, nej det vill jag inte för jag har så himla bra vänner nu att det känns jobbigt att flytta ifrån dem. Men jag antar att det är oundvikligt att jag lär känna åtminstone någon där. Men att få lite nya vyer och så. Jag tror jag behöver det. Jag har varit fast i Stockholm alldeles för länge nu. Jösses, vad jag babblar. Ni får ursäkta mig men jag grubblar jämt så mycket att jag glömmer bort att andra nog inte är så intresserade av det. Nåja. Ni kommer att få se bilder på rummet så snart jag själv fått sett det - det ser jag verkligen fram emot. Och sen ska ni såklart få bilder från Emmaboda och alla bilder från Värmland också. Hehe. Nu ska jag återgå till att fundera över ölflaket. Och önska mig en trevlig festival förresten och be lite till vädergudarna att Småland slipper regn åtminstone en dag. :)

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Heej! Jag har också kommit in på Språkvetarprogrammet i år. Sökte runt lite på internet och snubblade in på din. Kul! Vi blir ju klasskompisar till hösten då. :)

2010-08-07 @ 19:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0